De challenge
“Voordat we aan de slag gingen, bestond deze site uit een showroom en een kleine, aanpalende werkplaats. We kregen de opdracht om – met de komst van twee nieuwe automerken – twee gloednieuwe showrooms en een grote werkplaats tegen de bestaande constructies aan te bouwen. In tussentijd konden de activiteiten in de bestaande gebouwen onverstoord verderlopen.”
“Het project op zich is bouwkundig relatief standaard met de nadruk op staal, betonnen plinten, sandwichpanelen en betonnen brandwanden tussen de werkhallen en de showrooms. Op vlak van afwerking is de automobielsector wel voortdurend in de beweging. Zo kunnen merkspecifieke guidelines op vlak van vloer- of wandafwerking, plafondverlichting, sanitair… op relatief korte tijd veranderen. En kan het wel eens gebeuren dat zo’n guideline nog op het laatste moment wijzigt. Onze sterkte hierin is onze flexibiliteit, we passen ons moeiteloos aan deze veranderende wensen aan.”
Glasgevels als absolute aandachtstrekkers
“Persoonlijk vind ik dit type projecten het leukst om te doen, want alles komt aan bod. We stoppen niet na de grondwerken, funderingen en het wind- en waterdicht maken van het gebouw. Ook de afwerking moet tiptop in orde zijn, met de nadruk op een cleane en high-end uitstraling. De enorme glasgevels met donkergrijs aluminium schrijnwerk van de twee nieuwe showrooms zijn op dat vlak de absolute uitschieters.”
“Na de aankoop van de aluminium profielen voor de glasgevels zijn we aan de slag gegaan met de gedetailleerde 3D-modellen van het project. In theorie tekenen we er alles in uit: van de eerste stalen kolom tot het laatste moertje. Al twee weken nadat we de bouwplannen ontvingen, konden we aan de bouwheer en architect een gedetailleerde 3D-rondleiding geven doorheen de toekomstige gebouwen.”
Met de edibo-signatuur
De oplevering van dit project staat gepland voor november 2021, een kleine acht maanden na de start van de werken. “We zijn aanwezig van de grondwerken tot en met de laatste opkuiswerken. Enkel de technieken nemen we niet zelf voor onze rekening, maar we zorgen wel voor de volledige coördinatie van het project. Aangezien dit mijn allereerste werf als projectleider is, zal ik extra goed waken over het gewenste eindresultaat (lacht).”
“Doordat we met twee ploegen konden doorwerken aan dit project, hebben we een heel hoog rendement gehaald tot nog toe. We stelden ons snel in op de nieuwste guidelines vanuit de betrokken automerken en schakelden probleemloos wanneer de bouwheer nog tijdens de werken zelf aanpassingen wilde doorvoeren. Met dank aan de steeds vlotte communicatie tussen de merken, de bouwheer en onszelf.”
“En los daarvan willen we er gewoon telkens het beste van maken voor onze klanten. Dat zit in de grote, maar zeker ook in de kleine dingen. Zo dienden we een grote opening te maken in de wand van een de bestaande gebouwen, zodat we de vloer in twee aanpalende ruimtes mooi in een geheel konden storten. Daardoor moest het gebouw wel een nachtje blijven openstaan. Dus schakelden we een nachtbewaker in. Misschien een klein detail, maar het maakt duidelijk dat we helemaal niets aan het toeval overlaten.”