Ooit waren we concullega’s in de industriebouw, vandaag staan we elkaar volledig ten dienste. Noesen Staalhandel laat het centrum van Antwerpen (BE) achter zich en wijkt straks uit naar een nieuwe industriehal en dito kantoren in Wommelgem. Wij mogen hun project in goede banen leiden: van de funderings- tot de schilderwerken. Projectleider Hans Thoelen praat je helemaal bij.
Het project
De bouwheer in kwestie kocht een bestaand pand en liet het volledig afbreken in eigen beheer. Daarna was het de beurt aan onze constructive challengers:
- Nieuwbouw industriehal (stalen constructie) van 6.000 m2
- 500 m2 kantoren en sociale ruimtes volgens de traditionele bouwmethode
- 500 m2 buitenaanleg, voornamelijk uit beton omwille van het zware vrachtverkeer
“Voor de opbouw van de industriehal lieten we zo’n 200 ton staal aanrukken vanuit ons atelier in Lommel”, vertelt projectleider Hans. “Het gebouw bestaat uit 3 beuken, waarvan 2 beuken met overspanningen van 25 meter. In totaal komen er 7 rolbruggen te staan in deze beuken.”
“De buitengevel zal straks voorzien zijn van meerdere poorten. De 10 meter hoge constructie bestaat uit betonpanelen, sandwichpanelen en wordt afgewerkt met een dak in steeldeck.”
“Het kantoorgedeelte zal bestaan uit twee verdiepingen, verspreid over twee blokken. Blok 1 zal het hoofdkantoor voor de bedienden huisvesten op beide verdiepingen. Op de eerste verdieping zijn er ook sanitaire ruimtes voorzien.”
“Blok 2 vormt een inpandig kantoor binnenin de hal. Met op het gelijkvloers de sociale ruimtes voor de arbeiders: refters, douches, sanitaire ruimtes, een kleine technische ruimte en een fietsenstalling. Op de verdieping komt een refter met een inpandig terras. Zowel in de buitengevel als in het interieur speelt glas de hoofdrol. Screens zullen zorgen voor de nodige schaduw en verkoeling.”
Vooruitdenken op verschillende niveaus
“Gezien de activiteiten van de bouwheer dienden we rekening te houden met een aantal specifieke factoren. Zoals de betonvloer in het magazijn. Bijzonder hieraan is de bewapening. Straks zal er namelijk zo’n 2.500 ton aan staal in rekken opgeslagen worden. Een extra, hybride bewapening moet deze lasten compenseren.”
“En ook op vlak van duurzaamheid en energiezuinigheid zal niets aan het toeval overgelaten worden. Het dak zal volledig bedekt worden met meer dan 1.500 zonnepanelen, geothermische bronnen voeden straks de vloerverwarming en klimaatplafonds in het gebouw. En ook aan duurzaam transport is al gedacht, met onder meer 12 laadpunten voor elektrische wagens en een lokaal specifiek uitgerust voor elektrische fietsen.
De challenges
1. Industriële versus traditionele bouw
“Het bijzondere aan het kantoorgebouw is dat we alles op de volledig traditionele manier bouwen. Met funderingen, metselwerk, breedvloerplaten, betonnen luifels… De bouwheer koos bewust voor een betonnen structuur omwille van de inertie van het materiaal. Beton neemt warmte namelijk traag op en geeft het geleidelijk aan weer af. Op deze manier zal het nooit snel oververhit geraken binnen.”
“De grootste uitdaging bij een dergelijke bouwmethode is de opvolging ter plaatse. Je dient voortdurend na te gaan of iedere wapening op de juiste plaats en goed vastgebonden ligt, of de bekisting op de juiste manier aanwezig is… Bovendien is er ook een liftschacht aanwezig, die ook volledig bekist en gewapend dient te worden.”
2. Onvoldoende infiltratievermogen
“De tweede grote challenge binnen dit project: we moesten op zoek gaan naar een alternatief voor het geplande rioleringssysteem. De bouwvergunning schreef een volledige infiltratie van het regenwater voor, maar onze berekeningen gaven aan dat dit onmogelijk te realiseren was. De ondergrond kan dit simpelweg niet aan.”
“Als alternatief stelden we een combinatie voor van infiltreren en bufferen. In totaal zullen 13 putten van telkens 20.000 liter het regenwater bufferen. Een deel daarvan loopt vertraagd over in de riolering, de rest kan eventueel hergebruikt worden op de site. Met de almaar intensere regenbuien in het achterhoofd, een slimme investering door de bouwheer.”
De samenwerking
“Staalbedrijf Noesen was ooit een industriebouwer – nota bene een van onze concullega’s. We hebben in het verleden om tal van projecten gestreden. Maar vandaag slaan we de handen op een heel constructieve manier in elkaar. Hun knowhow uit het verleden maakt bovendien dat ze zeer goed weten wat ze willen en wat er mogelijk is.”
“Los van de technieken, nemen we bij edibo het volledige project in handen. De samenwerking tussen de externe architecten en ingenieurs enerzijds en ons eigen ingenieursteam en werkvoorbereiders loopt zeer vlot. We laten zoveel mogelijk andere aannemers intekenen op onze 3D-plannen. Bijgevolg kunnen alle partijen alles visueel duidelijk meevolgen tijdens de werfvergaderingen, inclusief de bouwheer. Een grote meerwaarde.”
Typisch edibo?
Eind mei 2022 gingen de werken aan deze nieuwbouw industriehal en kantoren van start. Eind april 2023 staat de oplevering op de agenda. Wat is volgens projectleider Hans tot nog typisch edibo gebleken binnen dit project?
“Zeker weten onze flexibiliteit. We luisteren waar de bouwheer naartoe wil en denken mee na in functie van het totale prijskaartje. Zoals met het rioleringssysteem: we zijn helemaal terug van nul moeten beginnen met het ontwerp om tot een geschikte oplossing te komen. Maar dat is net hetgeen waar we in uitblinken. Met de binnenafwerking in aantocht – met tal van detailleringen in de ontwerpplannen – zullen we ons opnieuw flexibel opstellen.”
Op zoek naar meedenkers voor uw industriehal en/of kantoren?
Zit u momenteel ook volledig met de neus tussen de bouwplannen met het oog op een nieuwe industriehal, eventueel inclusief kantoren? Bij edibo gaan we voor u op zoek naar de meest kostenefficiënte én kwalitatieve oplossing. Meedenken en snel bijsturen is onze allergrootste sterkte. We hopen dat we u dit ook zelf mogen laten ervaren.
Deel dus zeker vrijblijvend met ons wat uw plannen zijn en wij vertellen graag hoe wij uw bouwplannen kunnen realiseren. Contacteer ons voor een afspraak en bekijk in tussentijd zeker onze realisaties.